Kematian yang membahagiakan..

kubur

Aku tersedu kelu
Menyaksikan bahagianya si dia
Betapa ALLAH menyayanginya
Sehingga seluruh makhluk menangisi pemergiannya
Suatu yang amat ku damba
Kerna aku pendosa
Menginginkan kemaafan dan ampunan
Dari manusia yang pernah aku sakiti hati mereka…

Aku terfikir tentang kita
Betapa kita terlalu yakin di zon selesa
Hatta kita yang dipilihNya di jalan ini
Kita kerap memandang enteng mereka di luar sana
Seolah-olah kita rasa ALLAH hanya mengasihi kita
Seolah-olah kita rasa syurga itu telah ALLAH jaminkan untuk kita
Seolah-olah kita rasa pasti kita bahagia di sana !
Kita, pastinya, telah dilalaikan syaitan durjana !
Mainkan akal dan hati kita untuk berangan-angan cuma !

Kita ini, katanya lebih dari buatnya,
Walau kita tahu, ALLAH benci kalau kita begitu
Lalu, mungkinkan, kita dibiarkan alpa dan leka
Pada perkara yang tiada manafaatnya ?
Oh YA ALLAH….

Apa ertinya hidup kita ini
Jika kita tiada erti pada hidup ini
Hadir kita tiada makna di sisi
Pergi kita tiada ditangisi
Mengadap Ilahi nanti kosong sekali…
Oh YA ALLAH…

Aku cemburu padamu wahai saudaraku,
Kau pemuda istimewa di sisiNYA inshaALLAH
Sungguh kau mengetuk hati insan beribu
Seperti mana para syuhada terdahulu
Kematian mereka suatu pukulan
Yang kuat menampar dari dalam
Aku berazam untuk aku menyusuli laluan hidup sepertimu…

Ameen..Ya Rabbal Al Amin..

Surah Al-Baqarah : 154

Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: Orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya. (154)

One thought on “Kematian yang membahagiakan..

Tinggalkan Jawapan

