Sekalung kemaafan dariku

Pelangi at fawz

Aku tahu kau adakalanya
Amat tidak tahu
Untuk berbuat apa dengan diriku
Terlalu banyak kehendakku
Terlalu banyak mahuku
Hingga kau jadi keliru
Buntu fikiranmu

Bukan mudah berbicara dengan aku
Fikiran dan ucapku berubah-ubah
Sekejap begitu, sekejap begini
Mungkin saja aku ini hendak memenangkan diri
Lantas mencipta alasan itu dan ini…

Perasaanku juga berbolak-balik terlalu
Antara gembira dan duka
Usah ditanya kenapa, sukar aku mengawalnya
Walau sungguh aku mencuba
Aku berdoa siang dan malam
Agar hati ini ALLAH tenangkan
Setenang air di kolam
Agar aku bisa menjadi insan yang tenang sentiasa
Memandang baik semua perkara
Tiada rasa dengki dan iri hati
Yang bisa menjadikan segalanya sia-sia…

Sabarmu menghadapi kerenahku
Pasti ALLAH tahu
Moga DIA membalas sabarmu
Dengan sebaik-baik anugerah
Sebanyak keringat yang kau perah
Menahan hatimu dari rasa amarah
Menyantuni diriku walau hati tercalar..

Sungguh kita tahu ini bukan mudah
Jalannya panjang dan amat sukar
Hanya hati yang dipimpin Ilahi
Yang bisa melalui jalan ini
Kita bertemu kerana DIA
Mudah-mudahan, pabila kita berpisah nanti
Dalam pada kita sedang menuju ke arahNYA
Genggaman erat ukhuwah ini kerana ALLAH
Moga kita dapat redhaNYA, inshaALLAH !

Sekalung kemaafan dariku
Wahai ukhtiku
Moga usaha kita dalam membina ukhwwah ini
Ada ertinya disisi Ilahi..

Surah Al-Kahfi : 28
‘Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keridhaan-Nya; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka [karena] mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingati Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas.’

Tinggalkan Jawapan

