Archive | Oktober 2012

Warkah buat seorang adik

Wahai adikku yang disayangi,
Pernahkah ketika bila di baca sirah Nabi dan para sahabat, kita seolah-olah boleh merasakan seperti apa yang kita lalui ini sama seperti apa yang mereka lalui , walau mediumnya dan segala-galanya berlainan..

1>dakwah senyap2

2>dakwah terbuka dan dikutuk, dihina, dicela, diseksa fizikal

3>berhijrah
4>berhadapan dgn kaum yg hasad dengki dan berpura2-perang mental
5>jihad fisabilillah
6>buka kota mekah

dan seterusnya….

Naqibah saya pernah berkata bila kita lalui apa yang telah dilalui oleh  orang  terdahulu,inshaALLAH itulah yg benarnya. Jika tidak sama, maka ada sesuatu yang tidak betul di situ. Bersyukurlah kerana kita lalui jalan yang susah dipermulaan ini sebab inilah sunnahtullah jihad ini dan bukan semua ALLAH pilih untuk lalui jalan ini.

If I can feel my heart connected to ALLAH

If I can feel my heart connected to Rasulullah

Each time I read the Quran and the sirah

If we can feel it in our heart

If you can feel my love for you even we are so far apart

Hardly meet and talk physically

If you can feel this ukhuwwah fillah

Just believe ALLAH, inshaALLAH

You are in the right path

Pray to ALLAH that this taufik

Will not be ripped away from us

I have seen so many examples here in our home town

Those who can’t survive in this path

They have turn their back in this da’wah

Nauzubillah min zalik

Surah At-Taubah : 23

“Say: If your fathers, and your sons, and your brethren, and your wives, and your tribe, and the wealth ye have acquired, and merchandise for which ye fear that there will be no sale, and dwellings ye desire are dearer to you than Allah and His messenger and striving in His way: then wait till Allah bringeth His command to pass. Allah guideth not wrongdoing folk.”

Advertisements

Hipokrit itu menakutkan

[12:35:11 PM] Hanin: di saat rasa lemah ALLAH izinkan saya baca tafsir al-maududi

[12:35:18 PM] Hanin: (2:20) It is as if the lightning would snatch their sight; whenever it gleams a while for them they walk a little, and when darkness covers them they halt.19 If Allah so willed, He could indeed take away their hearing and their sight.20 Surely Allah is All-Powerful.

[12:36:30 PM] Hanin: The first parable refers to those hypocrites who disbelieved completely but had become Muslims merely, to further their worldly interests.The second parable refers to those who were prone to doubt and hesitation or whose faith was weak; who believed in the Truth but not to the extent of exposing themselves to hardships for its sake. The ‘violent rainstorm’ here alludes to Islam, which came to the world as a blessing. ‘Pitch-dark clouds, thunder and lightning’ refer to trials, tribulations and difficulties which confronted the Islamic movement, owing to the violent opposition and resistance of those committed to Ignorance. The last part of the parable portrays the state of mind of the hypocrites. They move a little ahead when circumstances seem favourable, but when either difficulties cloud the horizon, or when they are given directives which run counter to their desires or inherited prejudices, they are seized with alarm and come to a halt.

[12:38:57 PM] Enta: huhu, betul2,,, hari tu baru je buat tafsir munasiqun…

[12:39:33 PM] Enta: kalau tengok awal2 surah baqarah tu menceritakan 3 golongan manusia kan…

[12:39:50 PM] Enta: ayat 1-5 golongan muslim

[12:39:57 PM] Enta: ayat 6-7 golongan kafir

[12:40:10 PM] Enta: dan ayat 8-20 golongan munafiqun…

[12:40:24 PM] Enta: huhu.. byk2 golongan yg Allah expalin dgn panjang lebar is the third one

[12:40:52 PM] Hanin: and we might be them if we were not careful with our thoughts and our acts

[12:41:05 PM] Enta: sgt betul…

[12:41:12 PM] Enta: mmg menakutkan

[12:41:35 PM] Hanin: feels like thunder in my chest when I read it just now

[12:41:45 PM] Hanin: ya ALLAH tarbiyah direct dari ALLAH

[12:42:44 PM] Enta: ;(

[12:43:15 PM] Hanin: saya selalu dpt macam ni

[12:43:32 PM] Hanin: jari-jemari saya sendiri ALLAH gerakkan

[12:43:36 PM] Hanin: selalu sgt

[12:44:01 PM] Enta: masyaAllah… tu tanda Allah syg

[12:45:33 PM] Hanin: ayat turun dariNYA tanpa naqibah/usrah/program

[12:45:42 PM] Hanin: ayat yg buat saya nangis

[12:46:23 PM] Hanin: kak..

[12:46:32 PM] Hanin: saya takut

[12:47:28 PM] Enta: huhu… takut tapi dari segi lain best… sbb Allah tak biarkan awak sorang2… kan?

[12:48:06 PM] Hanin: I can feel HIS words in my heart

[12:48:20 PM] Hanin: I feel close to HIM -yes

[12:48:59 PM] Hanin: I fear HIM-yes

[12:49:16 PM] Hanin: I had my high hopes to HIM-yes

[12:49:39 PM] Hanin: but I do not know what in front of me

[12:49:50 PM] Hanin: I fear of things that I cannot see

[12:50:29 PM] Hanin: I can feel something in front of me

[12:50:40 PM] Hanin: That things scares me

[12:50:57 PM] Hanin: but I know I just have to believe HIS words and move on

[12:51:06 PM] Enta: MasyaAllah…. huhu, terharu baca…

[12:58:43 PM] Hanin: just nak share

[12:58:44 PM] Hanin: http://www.islamicstudies.info/tafheem.php?sura=2&verse=8&to=20

[12:58:58 PM] Hanin: alhamdulillah dah stop crying

[12:59:07 PM] Hanin: jazakillah for your ‘ears’

[12:59:17 PM] Hanin: I shall be fine inshaALLAH

[12:59:30 PM] Hanin: pdf dah dpt

[1:04:13 PM] Enta: huhu….

[1:04:29 PM] Enta: not my ears… HIS

[1:39:05 PM] Hanin: betul tu..jazakillah for reminding me again

Cemburu

Kata-kata di saat matahari terbenam menyembah di dada langit tergiang-giang hingga kini..

“Kau seorang yang sungguh manja. Ramai orang dikelilingmu memanjakanmu,  termasuklah aku semasa kita bersahabat karib dahulu. Namun ALLAH uji engkau dengan menghantar seorang insan yang menuntut engkau memanjai dirinya. Mencemburuimu mungkin kerana engkau dimanjai begitu ramai manusia. Tetapi, kita sering alpa tentang siapa yang paling layak memiliki sifat cemburu ini – iaitu ALLAH. ALLAH sangat mencemburui hambaNYA yang lebih rapat dengan lain selain DIA. Bila kita bermanja kepada makhlukNYA lebih daripadaNYA, sudah pasti kita tidak meletakkan ALLAH di tempat paling teratas dihati kita. Bila kita bergantung kepada yang lain lebih dari DIA, sudah pasti kita akan jauh daripadaNYA. Maka di saat seperti itu, ALLAH hantarkan kita ujian bagi memberikan sedar supaya kita tidak terus-terusan disesatkan oleh cinta lain selain cintaNYA.

Namun, dalam pada engkau diuji cemburu keterlaluan seorang manusia, ALLAH tetap mengizinkan engkau disayangi ramai selain dia yang mencemburuimu terlalu. Bersyukurlah kerana engkau tidak sampai dibenci oleh semua manusia. ALLAH MAHA PENGASIH dan PENYAYANG kepada dirimu teman. Mungkin orang yang mencemburuimu merasakan nikmat itu tidak engkau tidak kongsikan dengan dia, lantas bermaharajalela lah rasa cemburu itu disetiap pelusuk sanubari. ”

Berkata Ibn Qayyim al-Jawziyyah :”Allah subhanallah wa taala CEMBURU terhadap HATI HAMBANya yang mengabaikan cinta, harap dan takut kepadaNya, dan ada sesuatu yang LAIN dalam  hatinya selain Dia”

“..cemburu Allah tanda besarnya cinta. Kecemburuan Allah langsung tidak menunjukkan kerendahan atau Dia memerlukan kita. Maha suci Allah daripada sebarang sifat kekurangan. Cemburu Allah tanda besarNya cinta Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang terhadap hambaNya. Dia tidak memerlukan kita.Dia tak luak dengan kelalaian kita.Tak terjejas tanpa cinta kita. Tapi kita pula? Keperluan kita kepada cintaNya lebih penting daripada kita memerlukan oksigen,makanan,atau minuman. Mencintai Allah adalah fitrah hidup kita semua. Dia cemburukan hati kita yang meletakkan cinta lain lebih agung daripadaNya kerana Dia sayangkan kita. Dia tidak mahu kita menempah jalan sengsara.Dia menawarkan cinta yang tidak pernah kenal kecewa. Inilah hakikat cinta teragung..”

sumber~solusi isu 28